top of page

Så stärker ni ert employer brand med content marketing


Så stärker ni ert employer brand med content marketing

Det kan vara utmanande att locka nya medarbetare, och i vissa branscher är det otroligt svårt. Det räcker inte längre att sätta ut en annons i lokaltidningen. Att visa upp hur ni är som arbetsgivare och arbetsplats är viktigt för att attrahera talangerna. – För att sticka ut och fånga uppmärksamhet är det viktigt att göra innehåll som man vill ta del av. Folk är reklamtrötta, säger Ingela Hällsten på Happy Content.


Som annonsör kan du med content marketing berätta om sådant som inte ryms inom ramen för traditionell reklam. Du kan bygga relation med besökaren och på ett effektivt sätt stärka ditt varumärke.


Ett bra employer brand, eller arbetsgivarvarumärke, är bästa sättet att locka nya medarbetare och samtidigt behålla de som redan jobbar hos er.

– För att sticka ut och fånga uppmärksamhet är det viktigt att göra intressant innehåll. Folk är reklamtrötta. När man däremot ser innehåll man faktiskt vill ta del av får man en positiv upplevelse av företaget. Det är därför content marketing funkar så bra för varumärkesbyggande, säger Ingela Hällsten.


Det har Happy Content i Skellefteå hjälpt lokala företag med under senaste åren, med mycket goda resultat.

– För att skapa ett starkt varumärke är det viktigt att lyfta fram det som gör er särskilt lockande som arbetsgivare. Det kan vara alltifrån stora karriärmöjligheter, ett unikt kontor, intressanta projekt eller hur ni jobbar med att de anställda ska må bra. Men för att potentiella talanger ska leta sig mot er behöver du även sprida innehållet där de finns. De sitter oftast inte och letar jobb på platsbanken.

Ingela Hällsten, Happy Content
Ingela Hällsten, Happy Content

För att nå ut är det viktigt att synas i rätt kanaler, i hela Sverige eller i vissa städer, och gärna på lång sikt. Kanalerna kan vara en blandning av sociala medier, digitala nyhetssajter som många besöker och branschtidningar.

– Det är smart att tänka större än att bara synas på den lokala marknaden. Det är en av våra fördelar, vi är inte knutna till någon särskild tidning eller plattform utan väljer de som kommer att ge mest effekt för kunden. Där deras målgrupper finns. Då kan vi också välja att sprida mot vissa åldersgrupper, intressen och beteenden som vi tror är mest relevanta.


Med en sponsrad artikel är lästiden är ofta längre, vilket gör att du kan förklara din produkt eller tjänst, samt stärka er trovärdighet genom case och intervjuer med personer som testat er produkt/tjänst eller medarbetare som trivs väldigt bra.


"Företagen har fått otroligt bra resultat. Vissa artiklar har till och med tagits upp av rikstäckande tidningar som gjort egna redaktionella artiklar av innehållet."

Utifrån-perspektiv och skarpa rubriker

Happy Content jobbar med hela processen med kunderna, ofta genom deras plattform Skellefteå Works. Steg ett är att ta fram det som är intressant att berätta om. Och där är det bra med ett utifrån-perspektiv som kan belysa det som kanske är självklart för företaget. Sedan gäller det att sätta skarpa, intresseväckande rubriker och sprida artiklarna på digitala tidningssajter, sociala medier och i övriga kanaler där målgrupperna kan finnas.

– Företagen har fått otroligt bra resultat. Vissa artiklar har till och med tagits upp av rikstäckande tidningar som gjort egna redaktionella artiklar av innehållet. Flera av kunderna har även översatt artiklarna till andra språk och spridit dem i sina kanaler i andra länder. Medarbetarna själva säger att de känner en stolthet när de ser artiklar om företaget de jobbar på. Det är också en väldigt hög andel av de som ser artiklarna som också läser dem, säger Ingela Hällsten på Happy Content.

Lisa Sundbom, Happy Content

Att göra kampanjer baserat på artiklar är även kostnadseffektivt. Företagen kan återanvända materialet på den egna webbsidan, i nyhetsbrev eller på egna sociala medier. Och även komplettera med vanliga platsannonser samtidigt.



Om du vill veta mer om content marketing och employer branding, kontakta Lisa Sundbom på Happy Content, 073-065 27 96 eller lisa@happycontent.se




3 fördelar med att berätta om din arbetsplats med content marketing:


1. Skapar en stolthet bland nuvarande medarbetare

När dina kolleger ser artiklar som lyfter företaget stärker det känslan av tillhörighet och skapar en stolthet över att jobba där.



2. Du får mycket tid med läsaren

Läsarna klickar på dina artiklar för att de vill läsa om er - det betyder att de stannar längre än på en vanlig annons (som de kanske inte skulle läsa) och du får längre tid på dig att berätta om företaget. Välskrivna artiklar har oftast en genomsnittlig lästid på flera minuter.


3. Skapar trovärdighet

En bra sponsrad artikel ska inte kännas som reklam utan som något som ger dig ett värde. Därför behöver artikeln vara skriven på ett trovärdigt och inspirerande sätt. Enligt studier upplevs sponsrade artiklar nästintill lika trovärdiga som redaktionella artiklar.



bottom of page